Delade Meningar

Delade meningar 2016

Insight Intelligence är nu klar med en ny riksomfattande attitydundersökning om digital integritet, sammanfattad i rapporten "Delade meningar".

Resultatet av undersökningen visar att det finns en oro för hur ens privata information används utan ens vetskap. Hela 36 procent svarar till och med att de är beredda att betala extra för att säkerställa att deras uppgifter hanteras på rätt sätt digitalt.

Undersökningen visar också att:

  • 63 procent av män mellan 16 och 29 år svarar att de använder reklamblockerare
  • Mer än var femte svarar att de någon gång har avslutat en digital tjänst, program eller hemsida för att de känt att det varit för integritetskränkande (22%).
  • Majoriteten av respondenterna kan tänka sig att dela med sig av personlig information inom vården för att få insyn i sin egen journal (57%).

Undersökningen omfattar svar från 1000 svenskar mellan 16 och 70 år och är gjord i samarbete med Advokatfirman Lindahl, Svensk Handel, Samsung och Stockholms Läns Landsting samt Markus Bylund och Jacob Dexe på forskningsinstitutet SICS Swedish ICT.