Sverige Betalar

Sverige Betalar 2015

För tredje året i rad har Insight Intelligence genomfört en riksomfattande attitydundersökning om svenska folkets betalvanor och syn på betalningar. Undersökningen har genomförts i samarbete med IIS, Bankgirot, Swedbank och EY.

Resultatet visar på en unik utveckling inom svensk betalmarknad. Vid betalning till en vän är det nu vanligast att använda mobilen. Vänligare än till exempel kontanter och banköverföringar.

Att mobila betalningar nu är det främsta sättet att betala till en vän kan man kalla en “Swisheffekt” som visar på möjligheter för nya tjänster som bara funnits ett par år att ersätta traditionella betalmetoder som dominerat i decennier.

Undersökningen omfattar 1000 svenskar mellan 16 och 74 år som intervjuats genom Sifos riksrepresentativa och slumpmässigt utvalda webbpanel. Undersökningen och rapporten har tagits fram i samarbete med Niklas Arvidsson, professor på KTH och expert på frågor som rör utvecklingen av betalmarknaden.