![](https://www.insightintelligence.se/wp-content/uploads/2013/02/kontantlosaSamhallet2013.jpg)
Det kontantlösa samhället 2013
Övergången från kontant till digital hantering av pengar i Sverige har varit en lång process som har skapat en omfattande och utvecklad infrastruktur för betalningar genom kort, e-legitimationer, sms och annan mobil teknik. Trots den digitala utveckling som genomsyrar samhället utförs fortfarande ett av tre butiksköp genom sedlar och mynt, till ett totalt värde av 99 miljarder kronor.
![](https://www.insightintelligence.se/wp-content/uploads/2013/02/kontantlosaSamhallet2013.jpg)
För att ta reda på svenska folkets attityder till kontanter respektive digitala betalmetoder har vi, på uppdrag av Sigma, Västtrafik och .SE (Stiftelsen för internetinfrastruktur) genomfört en riksrepresentativ opinionsundersökning bland 1 000 svenskar i åldern 15 år och uppåt.
Resultatet av undersökningen ger en bild av svenskarnas relation till kontanter, alternativa betalmedel och synen på “det kontantlösa samhället”.
4900 kr (inkl. moms)